Mutfak Alışverişi için Süpermarketler, Organik Pazarlar vb. kurumlar çeşit çeşit rengârenk ürünleri ile bizi bekler. Peki rengarenk Yiyecek ve İçecek reyonlarındaki bu ürünlerle ilgili seçim yaparken nasıl karar vermeli ?
-Etiket bilgilerini okuyarak öğrenmek en doğru karar …

Sağlıklı Beslenmek kaliteli gıdayı tüketmek ve bilinçli ürünü satın almak ila başlar bu nedenle biz tüketicilerin beslenme bilgi düzeylerini arttırmak için süpermarketler sağlıklı beslenmenin başladığı kritik kontrol noktasıdır. Çünkü ev dışında tükettiğimiz yemekler dışında eve satın aldığınız besinler sizin beslenmenizi oluşturuyor. Özellikle vücut ağırlığı kaybı sağlamaya çalışanlar, kan yağ oranları veya kan glikoz(şeker) düzeyi  yüksek olanlar seçimlerine dikkat ederek bir ilacın sağladığı yarar kadar olumlu etki sağlayabiliyor. Bu sebeple “ sağlık markette başlar”

 

Etiket üzerindeki bilgiler, besini tanımlamak, paketteki miktarı ve üreticiyi öğrenmek, içindekiler listesini, güvenlik kurallarını, hazırlama bilgilerini ve tazelik süresi hakkında bilgi verir.

Bir Süpermarkette alışveriş arabasıyla reyonlar arasında olduğunuzu düşünün. Bazı meyve sularının kutularının üzerinde “şekersiz” yazıyor. Bazı kahvaltılık tahıl ürünlerinin üzerinde “yüksek posalı”, bazılarının üzerinde “zenginleştirilmiş” yazıyor. Bazı et paketlerinin üzerinde “yağsız” terimini görüyorsunuz. Süt kutularının üzerindeki “yüksek kalsiyumlu” yazısı gözünüze takılıyor. Bisküvi kutularının üzerinde ise “düşük kalorili” yazısı var. Bütün bu etiketlerin anlamı nedir?

ETİKETLERDE BULUNAN BAZI ÖZELLİKLER VE ANLAMLARI

BİLEŞENÖZELLİKANLAMIEnerjiDüşük/Enerjisiz100 g katı gıdada 40 kkal’den az olmasıdır.
100 ml sıvı gıdada 20 kkal’den az olmasıdır.100 ml sıvı gıdada 4 kkal’den az olmasıdır.YağDüşük/AzYağsız100 g katı gıdada 3 g dan az olmasıdır.
100 ml sıvı gıdada 1,5 g dan az olmasıdır.100 g katı veya 100 ml sıvı gıdada 0.5 g dan az olmasıdır.Doymuş yağDüşük /Az (1)Doymuş yağ içermeyen100 g katı gıdada 1,5 g dan az olmasıdır.
100 ml sıvı gıdada 0,75 g dan az olmasıdır.
Enerjinin % 10’undan az olmasıdır.100 g katı veya 100 ml sıvı gıdada 0,1 g dan az olmasıdır.KolesterolDüşük (1)Kolesterolsüz100 g katı gıdada 0,02 g dan az olmasıdır.
100 ml sıvı gıdada 0,01 g dan az olmasıdır.100 g katı veya 100 ml sıvı gıdada 0,005 g dan az olmasıdır.Her iki beyan da düşük doymuş yağ koşullarını karşılamasıdır.ŞekerlerŞekersiz100 g katı veya 100 ml sıvı gıdada 0,5 g dan az olmasıdır.SodyumDüşük
Çok Düşük
Sodyumsuz100 g’da 0,12 g dan az olmasıdır.
100 g’da 0,04 g dan az olmasıdır.
100 g’da 0,005 g dan az olmasıdır.Lif (g)Kaynak
Yüksek100 g’da 3 g dan az veya 100 kkal’de 1,5 g dan az olmamasıdır.
100 g’da 6 g dan az veya 100 kkal’de 3 g dan az olmamalısır.

ÖRNEĞİN;

  • Düşük yağlı yoğurt almak için, etiketlere bakın ve 100 gramında 3 gramdan daha az yağ var ise satın alın
  • Düşük kalorili bir bisküvi almak istiyorsanız bu defa etiketinde 100 gr için 40 kaloriden daha az olan bisküvileri tercih edin ancak DİKKAT aynı zamanda yağa da bakın bu ürün sadece düşük kalorili olup yüksek yağlı olabilir…

Market’e giderken

Seçmek için binlerce seçenek varken optimal beslenmeyi sağlamak için bilinçli bir tüketici olun ve planlayın…

  • İlk Kural Yapılan çalışmalar gösteriyor ki alışverişe aç bir şekilde gidildiğinde daha sağlıksız ve yüksek kalorili boş enerji kaynaklı besin alımı daha sağlıklı besin alımına göre %98 oranında artıyor.

Bu yüzden ilk kural alışverişe tok iken gideceğiz .

  • Alışveriş listemiz olmalı . Önceden liste hazırlamak hem gereksiz harcama yapmanıza, hem de bol kalorili besinler almanıza engel olur.
  • Taze meyve ve sebzeleri almaya özen göstereceğiz.
  • Her alışverişte aynı besinleri satın alırsanız, hem istediğiniz değişimler gerçekleşmez, hem de besin çeşitliliğini sağlayamazsınız. Zaman zaman aynı besin grubundan farklı seçenekler tercih edin.
  • Alışveriş yaparken etiketleri okuma alışkanlığı edineceğiz .
  • Eğer kendi bütçenize katkı yapmak istiyorsanız da ekonomik boy veya aile paketlerini inceleyin,farklı markaları birim fiyatlara göre karşılaştırın
  • Ekmekleri dilim alıp buzdolabında bekleterek kullanmayı tercih ediniz
  • Patates ve soğanın nemsiz ve kuru ortamda bekliyor olmasına dikkat edin ve filizlenmemiş olmasına önem veriniz
  • Temizlik ürünleri ile gıda ürünlerini ayrı ayrı poşetlere konulup ve birbiri ile temas etmesine müsade etmeyiniz
  • Dondurulmuş ürünleri market arabasına en son alınız ve mümkünse soğuk muhafazalı poşet içinde eve kadar taşıyınız.
  • Dondurulmuş ürün satın alıyorsanız 30 dk içine buzdolabına yerleştirmeyi hedefleyin.