GLİSEMİK İNDEKS

Ankara Diyetisyeni

GLİSEMİK İNDEKS

 
Karbonhidratların kan şekeri üzerine etkileri basit ve kompleks olmalarının yanı sıra glisemik indeksle de belirlenmektedir. Besinlerin kan şekerini yükseltme hızına glisemik indeks ( GI) denir. Eşit miktarda karbonhidrat içerseler de yiyeceklerin kan şekerini arttırıcı etkileri birbirinden farklıdır. Bunun nedeni yiyeceklerdeki karbonhidratların sindirim sisteminden farklı hızda geçmesi ve emilmesidir.
Glisemik indeksi düşük olan yiyecekler, kan şekerinin daha yavaş yükselmesine sebep olacağından daima tercih edilmelidir. Dikkat edilmesi gereken nokta glisemik indeksi düşük de olsa besinler porsiyon kontrollü tüketildiği sürece olumlu etkisi sürdürülebilir. Aynı zamanda düşük glisemik indeksi ve yükü olan besinleri tercih etmenin, özellikle tip 2 diyabet, bazı kanser türleri, kalp damar hastalıkları, vücutta yağ depolanması ve obezite üzerine olumlu etkilerinin olduğu da bilinmektedir.
Posalı yiyeceklerin glisemik indeksi düşüktür. Çünkü posa besinlerin vücut tarafından sindirilemeyen kısmıdır. Düşük glisemik indeksli besinleri yedikten sonra kan şekeri ve kan insülin düzeyi yavaş yavaş yükselir. Kan şekerindeki bu yavaş yükselme uzun süre kan şekerinin dengede tutulmasını sağladığı için doygunluk hissi daha uzun süre hissedilir. 
GLİSEMİK İNDEKS İÇERİĞİNE GÖRE BESİNLER İLE KARBONHİDRAT ALIMI
İdeal besin seçimleri ( rafine olmayan karbonhidratlar):
• Kepekli ekmek, tam buğday unundan ekmek, çavdar ekmeği
• Esmer pirinç ve bulgur
• Kepekli makarna
• Yulaf ve arpa
• Tam tahıllı undan yapılmış ürünler
• Kurubaklagiller
• Yağlı tohumlar (badem, fındık, yer fıstığı, ceviz gibi)
Kaçınılması gereken besinler ( rafine karbonhidratlar)
• Beyaz un
• Beyaz ekmek, beyaz undan yapılan sandviç ve baget ekmekleri, simit, çörek, poğaçalar, açma
• Beyaz undan ve/veya şeker içeren hamur işleri, kekler, pastalar, kurabiyeler, bisküviler
• Beyaz makarna ve beyaz pirinç
• Pizza, börek, gözleme vb. yiyecekler
• Her türlü tatlılar, çikolata, dondurma, şekerlemeler ve gofretler
• Beyaz veya esmer çay şekeri
• Kolalı içecekler ve endüstriyel meyve suları
• Reçeller ve marmelâtlar
• Şekerli kahvaltılık tahıl ürünleri; mısır gevreği
• Krakerler, mısır cipsleri
SAKINILMASI GEREKEN MEYVELER 
• İncir, kuru incir, Muz, Ananas, Avakoda, Kuru üzüm, Yer elması